Chatta med andra användare – Varumärkesvärdering Grundkurs

Författare:

|

Datum:

|

Syftet med denna chatt är att ge dig och andra användare av denna kurs en plattform för diskussion och kunskapsutbyte rörande kursens ämnesområde. Ställ frågor, ge andra användare råd och utveckla ditt professionella nätverk genom att lära känna andra som brinner för samma ämnesområde!

Om du har frågor till kursens lärare eller behöver teknisk support, vänligen använd de kanaler som är avsedda för detta ändamål.

4 svar till “Chatta med andra användare – Varumärkesvärdering Grundkurs”

  1. Hej alla kursdeltagare! Vi får löpande frågor kring kursens innehåll och kursens upplägg. För att ge alla samma förutsättningar att ta del av såväl frågor som svar så skulle vi vilja uppmana er att ställa er fråga i detta forum/på denna chat. Vi läser av den löpande och återkommer så snart vi kan med svar, inspel eller kommentarer.

    Ni är självklart också välkomna att använda chatten som yta för diskussion mellan er kursdeltagare. Deltagargruppen består av en skara personer med olika bakgrund – vissa har finansiell bakgrund, andra har juridisk bakgrund och vissa en mer marknadskommunikativ bakgrund. Det kan bli givande och lärorika diskussioner!

    Mvh/Christian, Edlegio

  2. Hej allihopa.
    Tack för igår. Alla pusselbitar bidrar!
    Jag har samlat på mig några frågor (förutom den jag hade sedan tidigare om hur man gör om värderingen inte avser ett företag). Här kommer de, högt och lågt:

    1. Interbrands modell för styrka innehåller ”internationell image” som är 25 poäng. Det är ju mycket poäng. Hur kan man göra om det är ett varumärke som bara agerar nationellt?

    2. Samma modell: kan man integrera den juridiska analysen i Interbrands modell, den punkt som ger 5p, eller måste den juridiska analysen vara fristående?

    3. När man ser till olika värderingsinstitut och de rapporter de publicerar (t.ex. Interbrand & Millward Brown) kommer fram till olika resultat. Var beror det på – man kan ju tycka att det inte ska skilja så mycket som det faktiskt gör, det kan ju tyckas att trovärdigheten för standarden inte är så hög då?

    4. Det krävs marknadsundersökningar för att fastställa roll och styrka. Vilken typ av undersökningar är vanligast/mest förekommande?

    4. I Hirosemodellen och dess LD (loyalty driver) och kvoten 0-1. Om man ser till t. ex. ElGiganten så har de ett starkt varumärke men rabatterar produkter ”andras varumärken” konstant. Hur tänker man där, angående hur man sätter kvoten?

    5. Houlihan Advisers, under VOIA, avkastning på andra immateriella tillgångar finns ”goodwill” med som en faktor. Men är inte det vad man ofta klassar som varumärket eller rykte/image? Hur hålla isär detta, hur definieras goodwill exklusive varumärke/ryke?

    6. Finansiella parametrar: kassaflöden beräknas efter skatt och ska inte överstiga tillväxten i ekonomin som helhet. Vad gör man med ett bolag som finns på t ex tio internationella marknader och man ska ha en (1) värdering; tar man ett genomsnitt av skattesatserna?

    7. I räkneexempel 2 avkastning/inkomstfördelningsmetoden: det som räknas fram i slutet förstår jag inte. Att Brand Value blir 962.298 – det är ju värdet ”för evigt”? Men värdet i dag, just nu, var finns det, vad är det? Och vad ska man med 962.299 till?

    8. Det verkar som att de fem pelarnas transparens och reliabilitet ligger väldigt nära varandra (när man hör vad som sägs på videon). Vad är distinktionen?

    9. Det låter lite tveksamt med att en intern person ska göra en värdering av det egna bolaget, samtidigt som standarden sätter upp objektivitet och oberoende som en viktig parameter. Hur har man tänkt här – utifrån t ex hur väl en värdering håller i en domstol och för vilka syften det är bra/mindre bra att en intern värderare gör värderingen? Objektivitet är ju lite delikat…

    10. Är det fler än jag som skulle applådera ett extra kursmoment där vi får arbetat med det här med diskonteringsränta. Känns som en viktig sak och jag uppfattade det som att jag inte var ensam om att vilja förstå, på riktigt.

  3. En sak till: Alexander pratade om att det finns bra ”tutorials” på Brand Channel. Jag kikade där men kunde inte hitta någon. Länktips gärna!

  4. Hej
    Det har frågats om några gånger och jag har undrat själv; hur kommer det sig att de stora analysföretagen /Interbrand, Millward Brown och Brand Finance) kommer fram till så vitt skilda, externt vitt skilda, slutsatser när de värderar företag. Det handlar som miljarders dollar. Här är en lite kul video med Mark Ritson utgår från att varumärkesvärdering är bullshit. https://youtu.be/cCnLiKk6vBA
    Alexander, det vore intressant att höra din kommentar om detta, alltså varför det skiljer så oerhört mycket mellan dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Följ oss på LinkedIn!

Håll dig uppdaterad om våra högaktuella kurser, exklusiva erbjudanden, konferenser, nyhetsbrev och mycket, mycket mer!

 

Scanna QR-koden för att ta dig till vår sida eller klicka här!

You have Successfully Subscribed!