Alexander Todoran med Christian

Varumärkesvärdering enligt internationell standard

Författare:

|

Datum:

|

Behovet av att sätta ett konkret monetärt värde på ett företags varumärke uppstår inte bara vid förvärv/avyttringar. Varumärkesvärderingen är också viktig i ett juridiskt perspektiv (exempelvis vid varumärkesintrång) eller i ett marknadskommunikativt perspektiv (exempelvis vid utvärdering av större kampanjer).

Den internationella standarden för värdering av varumärken (ISO10668:2010) är frukten av ett långvarigt internationellt samarbete. Arbetet med att ta fram standarden skedde genom ett aktivt deltagande av representanter från 12 länder, däribland Sverige. Under en femårsperiod diskuterades standarden i de nationella utskotten och vid åtta tillfällen arrangerades internationella möten i Frankrike, Tyskland, Österrike, Sverige, Australien, Spanien, Storbritannien och Luxemburg. Standarden har vid dessa möten stegvis ratificerats.

Till skillnad från etablerade redovisningsramverk som behandlar Goodwill-nedskrivningar i samband med förvärv/avyttringar så är ISO 10 668 en specialiserad standard på värdering av en icke materiell tillgång, varumärket.

Goodwill är per definition skillnaden mellan vad en investerare betalade för aktierna och dess bokföringsvärde. Priset kan t. ex vara lägre än bokföringsvärdet, framförallt när räntorna är höga. Det innebär att vi inte mäter varumärkesvärdet utan endast vad en investerare betalar för aktier.

Varumärkesvärdet anger företagets konkurrenskraft och bör inte variera med skatt, räntelägen eller bokföringsstandarder. Därför är det viktigt att ha en standard som endast adresserar denna tillgång.

ISO 10 668:2010 är den första standarden som endast behandlar värdering av varumärken. Standarden visar hur beteendemässig, finansiell och juridisk information vägs samman i en monetär varumärksvärdering.

Standarden är viktig för rådgivare inom revision, juridik samt marknads- och kommunikationsområdet. Men den vänder sig också till en bred målgrupp i företagen och bidrar till att knyta ledningsgruppen närmare i varumärkesområdet då frågan är av central betydelse för CEO, CMO, CFO och CLO – som genom standarden får ett gemensamt språk och målsättningsverktyg.

Slutligen möjliggör standarden att ”alla” kan bli varumärkesvärderare. Genom att utbilda företagets personer i varumärkesvärdering kan flexibilitet, kostnadseffektivitet och ökat strategisk medvetande säkerställas.

 

Missa inte! Edlegio lanserar nu kursen Certifierad Varumärkesvärderare med huvudläraren Alexander Todoran som var ledamot i såväl den nationella som internationella grupp som arbetat fram ISO10668. Syftet med grundkursen är att ge dig förutsättningar att göra en korrekt varumärkesvärdering i enlighet med den internationella standarden ISO10668, som håller för en oberoende granskning samt med rätt verktyg givet den unika situationen och det unika värderingsobjektet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Följ oss på LinkedIn!

Håll dig uppdaterad om våra högaktuella kurser, exklusiva erbjudanden, konferenser, nyhetsbrev och mycket, mycket mer!

 

Scanna QR-koden för att ta dig till vår sida eller klicka här!

You have Successfully Subscribed!